Poistná udalosť? To neriešime, zavolajte si do poisťovne...

Autor: Martin Macák | 8.4.2013 o 22:40 | Karma článku: 5,96 | Prečítané:  888x

Som toho názoru, že ak chce byť niekto v niečom naozaj dobrý, mal by sa špecializovať a stať sa v tom, čo robí, naozaj profesionál. Za špecializovanie sa považujem venovanie sa činnosti, ktorá ma baví, v ktorej sa cítim silný a v ktorej sa naozaj vyznám. Z obchodného hľadiska to môže pre niekoho znamenať ignoráciu príležitostí. Možno áno, ale skúsme sa na to pozrieť očami potenciálneho zákazníka / klienta - Dali by ste si opraviť Vaše vozidlo do inštitúcie, ktorá v pondelok-utorok predáva zeleninu/ovocie, v stredu-štvrtok sa venuje tepovaniu kobercov a v piatok opravuje autá? Možno absurdná predstava, no bohužiaľ finančný/poistný trh na Slovensku sa správa veľmi podobne.

Ako som už v predošlom blogu spomínal, rád sa stretávam s ľuďmi, ktorí ma nejakým spôsobom kontaktujú s ponukou spolupráce. Na poslednom stretnutí som mal tú česť s relatívne vysoko postaveným sprostredkovateľom maklérskej spoločnosti, ktorá sa chváli svojím nestranným finančným poradenstvom a jej sprostredkovatelia samí seba titulujú ako "poradcovia". Z poznámok, ktoré som si zo stretnutia odniesol, si dovolím urobiť krátky rozbor kľúčových prvkov:

1. "Naša spoločnosť je zameraná na komplexné finančné poradenstvo pre klienta - od poistiek cez hypotéky po lacnejšiu elektrinu a plyn, všetko na jednom mieste..."

V jednoduchom preklade som dostal presné pomenovanie toho, čomu sa osobne snažím vyhýbať. Poisťovníctvo / finančníctvo je podľa môjho názoru extrémne rozsiahla oblasť a neverím, že sa nájde aj na tomto maličkom slovenskom trhu "odborník na všetko". Argument, že na jednotlivé oblasti máme také a také oddelenie, ktoré sa na to a to špecializuje, neobstojí, hlavne nie vtedy, ak tento človek sám seba tituluje ako odborníka a "poradcu". Buď sa venujem úzkej vymedzenej činnosti, o ktorej viem naozaj všetko "od vzniku, cez servis až po zánik" a nie aby som dokázal cez externé mozgy urobiť všetko a v praxi nevedel okrem vypísania poistnej / úverovej zmluvy nevedel vôbec nič. Takto sa definuje predajca, nie poradca.

2. "Našich poradcov na školeniach naučíme základné produkty osobných financií a predovšetkým ich naučíme vybudovať si vlastný obchodný team poradcov..."

Táto veta ma zaujala, pretože v minulosti som absolvoval školenie nemenovanej pomerne rozšírenej maklérskej spoločnosti. Viem, že vždy záleží na jednotlivcovi, ako využije svoje postavenie, skúsenosti a akou metódou a stratégiou bude riadiť svoj obchodný team, resp. ako sa bude správať k svojim klientom, ktorí mu prejavili dôveru. Bohužiaľ stratégia predostrieť svojmu potenciálnemu "poradcovi" víziu úspešnej kariéry založenej prioritne na budovaní obchodnej siete hneď na začiatku, bez akýchkoľvek reálnych vedomostí a skúseností v danom odbore, sa postupne zvrháva na neprofesionálne klbko amatérov naháňajúcich sa za províziou. Možno preto dnes stretneme "finančných expertov" ľudí, ktorí včera dokončili strednú / vysokú školu a dnes sú z nich experti na životné poistenie / investície / podielové fondy, ktoré uzatvárajú len v prospech troch "najrenomovanejších" spoločností. Školenia o osobnostnom raste postupne menia na obchodný výplach mozgu od najlepšie zaplatených predajcov životného poistenia s radami, ako treba vydržať, predávať a registrovať... Som toho názoru, že systém sieťového marketingu môže fungovať vo firme bez toho, aby si to odniesol sám klient, ale iba tam, kde nie sú kladené požiadavky na odbornosť sprostredkovateľov, kde predávajú emócie - napr. v kozmetike, ale určite nie vo finančníctve / poisťovníctve.

3. "Našou úlohou nie je zaoberať sa poistnými udalosťami, na to je tu poisťovňa..."

A to najlepšie nakoniec - veľmi dôležitá veta, v ktorej duchu sa nesie aj nadpis tohto blogu. A v čom dôležitá? Pretože bez toho, aby som moje myšlienkové pochody s p. "poradcom" konzultoval, mi dal na konci nášho rozhovoru za pravdu. V kruhu poisťovníctva sa nejaký ten piatok pohybujem a z praxe viem, že obrovské množstvo nevyriešených / zamietnutých poistných udalostí a súdnych sporov s poisťovňou vzniká chybným postupom klienta pri pokuse o samostatné vyriešenie poistnej udalosti. Jeden by si povedal, že pokiaľ maklérska spoločnosť stavia svoj marketing na "nezávislej a odbornej poradenskej činnosti", tak sa niečo podobné klientovi takejto spoločnosti nemôže stať. Nech sa páči, tu je kameň úrazu. Odpálkovať klienta po telefóne s tým, že poistné udalosti neriešime, resp. že na to je tu poisťovňa, je presne jedna z mála vecí, ktorá dáva finančnému trhu a finančným inštitúciám pečiatku "podvodníci a mafia".

Klient nie je povinný vedieť, ako sa vypisuje zložka poistnej udalosti, čo všetko treba doložiť k poistnej udalosti, ako a kde správne poistnú udalosť nahlásiť, s kým komunikovať, aké sú kritické lehoty pre nahlásenie udalosti / odovzdanie zložky, ako sa zachovať pri vzniku poistnej udalosti - nie, naozaj nie je, tak ako ja nie som povinný vedieť si opraviť svoje auto alebo zastupovať samého seba v prípade súdneho sporu! Na túto činnosť tu má byť k dispozícii človek, ktorý daný finančný produkt dojednal, pretože za túto činnosť dopredu zobral províziu!

Cieľom blogu nie je dehonestovať a menovať spoločnosti, ktorých marketingová kampaň je v rozpore s tým, čo naozaj vykonávajú, ani zastávať sa finančných inštitúcii. Chcel som poukázať na pár rizikových faktorov v spoločnostiach, ktoré od počiatku vychovávajú zo svojích sprostredkovateľov nie poradcov, ale predajcov finančných produktov naháňajúcich sa za sľubovanými províziami, doživotnými záslužnými rentami a aktívne sa podieľajú na rastúcej nedôvere v akékoľvek finančné služby, ktoré trh ponúka.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?